Begin Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Machiel Ln - WaarBenJij.nu Begin Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Machiel Ln - WaarBenJij.nu

Begin Cambodja

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

04 April 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Het laatste deel van Vietnam was de Mekong Delta. Gezien het feit dat ik die blog gister twee keer heb geschreven maar hij twee keer niet is opgeslagen ga ik die niet meer schrijven. Ik ben naar Vinh Long geweest in een leuke homestay en we hebben in Can Tho de floating market bezocht in een boot voor ons tweeen met een leuke gids.

Na Can Tho zijn we naar de grens in Ha Tien gegaan. Hier moesten we onverwachts een nachtje extra blijven wegens het feit dat ik voedselvergifting had opgelopen. Het was een verschrikkelijk gevoel, maar dat hoort nou eenmaal ook bij het reizen. Vanuit Ha Tien zijn we de grens over gestoken en door gegaan naar Sihanoukville, een kustplaats in Cambodja dat in het hoogseizoen bekend staat als het Cherso van Azie. Gelukkig was het nu laagseizoen. Het was nu eigenlijk gewoon een best leuk kustplaatsje met een prima strand. Wel is helaas Ayanna's telefoon en geld gestolen. Waarschijnlijk door een paar kleine jongetjes die dingen proberen te verkopen op het strand. Ze hebben echt hele vlugge vingers want ze hebben de tas kunnen openen, de portemonnen kunnen openen en toen het geld kunnen pakken plus de telefoon zonder dat wij ook maar iets door hadden. Wij hoorden pas de zin dat je niet gereisd hebt wanneer je geen voedselvergiftiging hebt gehad, er niks is gestolen en je niet in de verkeerde bus bent gestapt. Nou twee van die drie dingen konden we afstrepen binnen 2 dagen. Niet heel fijn. Gelukkig konden we de volgende gelijk door naar de mooiste accomodatie waar we tot nu toe zijn geweest.

De kust bij Sihanoukville staat bekend om zijn vele eilanden. Van groot tot klein, van toeristisch tot onbewoonde eilanden. Wij hadden een bungalow geboekt op een meer onbewoond eiland, genaamd Koh Rong Samloem. In totaal stonden er 7 bungalows op het strand en nog een dorm iets achter in het bos. We hadden voor 4 nachten geboekt en tijdens deze nachten waren er nooit meer dan 3 bungalows bezet. Daarnaast had dit complex ook nog een prive strand van bijna 2 kilometer. In de verte kon je enkel een lokaal vissersdorp zien. Maar eigenlijk zat je gewoon bijna alleen op een schitterend strand met een schitterende zee met een heerlijke bungalow. Daarnaast was er natuurlijk een restaurant die bij het complex hoorde. Dit restaurant was prima en de prijzen waren niet eens zo hoog, ondanks dat wij geen andere keus hadden dan daar te eten. De dagen hebben wij gevuld met relaxen en helemaal niks doen. We hebben veel gezwommen in de zee, veel spelletjes gespeeld, gelezen en in de zon gelegen. Een heerlijke periode in een echt paradijs. Er waren nog twee dingen die het extra bijzonder maakten. Ten eerste de zonsondergang was schitterend. Moeilijk te omschrijven, maar hij was heel kleurrijk. Waarschijnlijk de mooiste die ik persoonlijk ooit gezien heb. Daarnaast het gaafste was nog het nachtzwemmen. Toen we wilden gaan nachtzwemmen vertelde de staff ons dat je iets moest doorlopen, weg van het resort, naar waar het echt donker was. Hier zaten namelijk heel veel plankton...toen we gingen zwemmen zagen we echter meteen wat ze bedoelden. Plankton geven namelijk licht wanneer je er doorheen zwemt. En de plankton zat overal dus telkens wanneer je bewoog zag je overal klein lichtjes in het water. Dit in combinatie met de schitterende sterrenhemel was echt heel gaaf.

Na 4 dagen zijn we daarna weer met de boot terug gegaan naar Sihanoukville, om hier nog 1 nacht te blijven en de volgende ochtend vroeg door te gaan naar de hoofdstad van Cambodja genaamd Phnom Penh. Hier zijn we maar 2 nachten gebleven. Die ene dag die we er dan waren zijn we naar de killing fields gegaan. De killing fields zijn fields waar ongeveer 40 jaar geleden Cambodjanen kwamen om te worden vermoord door de rode khmer. Deze fields zijn overal in Cambodja te vinden maar deze in Phnom Penh is 1 van de grootste met de meeste slachtoffers. Deze mensen werden vermoord om de meest domme redenen en deze fields waren echt 1 groot slachtveld waar alle lijken gewoon in kuilen werden gegooid om daar weg te rotten. Bij de fields krijg je een audio gids, in het Nederlands verrassend genoeg, die alle verhalen aan je vertelden. Het was echt keihard om dat te horen, niet alleen mannen werden vermoord maar altijd de hele familie. Dit om te voorkomen dat er iemand zou zijn die wraak zou nemen. De baby's werden bijvoorbeeld gewoon zo hard mogelijk tegen een boom gegooid totdat ze door waren. Iemand met kogels vermoorden gebeurde niet, kogels waren daarvoor te kostbaar. In deze periode zijn uiteindelijk 3 van de 8 miljoen Cambodjanen vermoord. Bijna 1 op de 3, onvoorstelbaar toch. In het midden van het field staat nu een monument waar alle gevonden schedels nog liggen. Heel apart om gewoon echte dode schedels te zien liggen. Na de killing fields zijn we ook nog naar een oude gevangenis gegaan, ook erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen daar vast zaten en werden behandeld. In de middag zijn we ook nog naar de bios gegaan om Gravity en Killing Fields te kijken. Het was een kleine leuke bios met lounge banken. Na Phnom Penh gaan we nu door naar Siem Reap.

• 07 April 2014 - 21:42

Marcel:

Mooi verslag Chiel. De Killing Fields zijn bijna niet voor te stellen. Ongelooflijk.