Korte stop Thailand, begin Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Machiel Ln - WaarBenJij.nu Korte stop Thailand, begin Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Machiel Ln - WaarBenJij.nu

Korte stop Thailand, begin Laos

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

10 Februari 2014 | Laos, Luang Prabang

Na Nepal ben ik vertrokken naar mijn tweede bestemming: Thailand. Na twee soepele vluchten met AirAsia via Kuala Lumpur stond Nicky mij in Chiang Mai op te wachten. Het was erg leuk om weer een gezicht uit Den Haag te zien. Nicky was er al een dag en samen zijn we toen naar het guest house gegaan waar hij al sliep. Over Chiang Mai heb ik verder niet zoveel te zeggen. Het is een leuke stad, met tempels op elke straathoek, maar het is niet echt iets bijzonders verder. Misschien ben ik met de tempels teveel verwend in Nepal, maar hier keek ik dus niet echt op van de tempels. Wel merkte je aan alles dat Thailand een stuk meer ontwikkeld is, met goede supermarkten, lekker straateten en hippere restaurants. We hebben een dag in het park gerelaxed en nog wat dingen bezocht. Waren gewoon leuke dagen maar verder niks noemenswaardigs. Na 2 dagen hebben we de bus genomen naar de grens en zijn direcht diezelfde dag de grens van Laos overgestoken. Daar hebben we 1 nacht geslapen in een dorpje vlak over de grens om daarna de volgende ochtend vroeg de slowboat naar Luang Prabang te nemen. Dit was een tocht van twee dagen waar tussen we gingen slapen in een plaatsje genaamd Pak Beng. De tocht was echt schitterend. Twee keer acht uur varen over de Mekong door de werkelijk schitterende landschappen van Laos. Lastig te beschrijven, maar wat je vooral zag was heel veel groen en veel mooie bergen. Daarnaast zag je de hele tijd lokale bevolking die dan gewoon in een houten huisje daar in de Jungle leefden, erg bijzonder om te zien. Na twee dagen had je het uiteindelijk ook wel gezien en we waren dan ook blij dat we in Luang Prabang aankwamen.
Luang Prabang is een erg leuke stad dat ligt op een kruising van twee rivieren. Hierdoor wordt het omringd door water en heb je dus heel veel leuke terrasjes met schitterend uitzicht. De eerst avond zijn we gelijk in een heel leuk restaurant gaan eten waar we de typische Laose fondue hebben gegeten. Je krijgt een emmer met kool met daarboven op een ijzeren bak in de vorm van een hoed met een hoge rand. In de rand gooide je dan kokend water, en op het middenstuk kon je dan vlees bakken. In het water gooide je dan gewoon van alles en nog wat, sla, ei, noodles, mi, groente. Dit mixde je dan in een bakje samen met je vlees en wat saus en peper en hierdoor kreeg je echt een heerlijke mix. Je kreeg erg veel eten. Verder was het restaurant ook top met een geweldige sfeer. Echt een aanrader. De eerste dag hebben we vooral de stad verkend en een beetje van terrasje naar terrasje gehopt. De tweede dag zijn we wat meer gaan doen. We hebben een scooter gehuurd en zijn toen naar de Kuansi watervallen gereden. Dit was een rit van 30 kilometer door alweer een schitterend landschap. Daarnaast waren de watervallen ook echt geweldig mooi. Ze gaven een blauwe kleur en in sommige delen kon je een heerlijk frisse duik nemen, wat wij dan ook gedaan hebben. In de middag zijn we daar weer weg gegaan. Omdat we de scooter voor de hele dag hadden en we het zo leuk vonden besloten we maar gewoon doelloos ergens heen te rijden. Na een tijdje kwamen we toen een bordje tegen waarop stond dat daar ook watervallen waren. We zijn gewoon op goed geluk er naartoe gereden en er waren total geen andere toeristen daar. Dit was echt een onverwachts succes. De watervallen stonden droog door het droogseizoen, maar we hebben een hele gave hike kunnen maken door de jungle daar. In de avond zijn we toen naar de befaamde bowlingbaan gedaan. Omdat alle barren in Luang Prabang om 11 uur dicht moeten heeft de jeugd geen hangplek voor na die tijd. Hierdoor trekt iedereen naar de bowlingbaan die iets buiten het stadje ligt. Alle banen waren danwel bezet, maar we hebben wel gezellig wat kunnen drinken en een praatje kunnen maken met allemaal andere backpackers.
De derde en laatste dag in Luang Prabang hebben we niet zoveel gedaan. Alleen alvast een visum voor Vietnam gehaald en verder weer gewoon een beetje door de stad gedwaald, wat vooral de charme dus is van Luang Prabang. Morgen gaan we verder trekken richting het noorden van Laos.

• 12 Februari 2014 - 00:30

Liesbeth:

Lieve Chielie, Luang Prabang ziet er prachtig uit. Ik heb heel wat afbeeldingen op Google bekeken, echt een mooie plek en ook de watervallen zijn erg mooi van kleur. Ik verheug me alweer op je nieuwe blog, dag lieve schat, dikke kus xxx

• 12 Februari 2014 - 10:44

Marcel:

Mooi Chiel, ga je eindelijk groenten eten? Maak je leuke foto's