Het land van de eeuwige mooie natuur - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Machiel Ln - WaarBenJij.nu Het land van de eeuwige mooie natuur - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Machiel Ln - WaarBenJij.nu

Het land van de eeuwige mooie natuur

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

19 Februari 2014 | Laos, Luang Prabang

Laos is absoluut het land van de eeuwige mooie natuur. Het is echt een schitterend land. Na Luang Prabang hebben we dat kunnen zien in achtereenvolgens Nong Khiaw, Muang Ngoi Neau en Muang Khua. Maar daar heb je het eigenlijk ook wel mee gezegd. Je hebt geen bijzonder lekker eten, geen mooie bouwerken en het land is absoluut heel erg in ontwikkeling. Vooral dat laatste merk je aan alles, met de lonely planet van 2012 loop je vaak gewoon nog best achter de feiten aan. We hebben wel echt genoten hier.
In Nong Khiaw hebben we nog redelijk wat gedaan. We hebben daar een bungalow aan de rivier genomen die uitkeek op de bergen. Verder had deze bungalow ook een hangmat en daar kon je dus echt lekker genieten. De eerste dag hebben we een tour naar de 100 watervallen gedaan. Voor bijna 20 euro kreeg je een boottocht naar een lokaal dorp. Daar werd je dan rondgeleid om een beetje het lokale leven te zien. Was wel leuk. Daarna liep je door de rijstvelden en de mooie natuur naar de waterval, waar we even konden zwemmen en ook een lunch kregen. De terugtocht was niet met een boot maar met de kayak. Het idee was erg tof, echt de uitvoering minder. Nicky en ik waren absoluut te zwaar voor de kayak waardoor er de hele tijd water in de boot kwam en wij echt amper vooruit kwamen. Het was echt twee uur lang keihard werken totdat we terug waren. Verder zijn we ook nog in de stroomversnellingen drie keer omgekieperd...uiteindelijk wel blij toen we er eindelijk waren. De tweede dag zijn we toen naar de grotten gelopen waar de mensen hebben geleefd tijdens de Vietnam oorlog. Heel apart om te realiseren dat die mensen daar zo kort geleden nog hebben geleefd. Diezelfde dag hebben we ook nog de berg daar beklommen voor een schitterend uitzicht. De tocht was heel erg stijl, heel erg warm, en dus ook wel zwaar. Op de top waren we helemaal kapot en bezweet. Misschien ook omdat wij in een moordend tempo omhoog zijn geklommen. Waar het advies was om er 1,5 uur over te doen waren wij na 40 minuten al boven. Het was het wel waard, op de top had je echt een schitterend uitzicht van Nong Khiaw en de omgeving.
De volgende dag zijn we naar Muang Ngoi Neua gevaren. Een heel klein dorpje langs de rivier zonder internet of bereik. De tocht was erg mooi weer. Bij dit dorpje hadden we ook weer een bungalow aan het water met hangmatten en zelfs nog een mooier uitzicht. Daar hebben we echt vooral twee dagen in de hangmat gelegen, muziek geluisterd en een boek gelezen. Was ook wel even relaxed. Na twee dagen zijn we door gegaan naar Muang Khua om vandaar de grens over te steken naar Vietnam. Hier is niet zoveel te doen, maar ook wel een mooie omgeving weer.
Omdat ik dus niet zoveel gedaan heb, heb ik ook niet zoveel te vertellen. Ik zal dus nog wat vertellen over algemene dingen. Bijvoorbeeld slaapplaats, qua slaapplaats gaan we meestal na het arriveren gewoon wat guesthouses en hotels af. Wat we dan doen is gewoon vragen naar de prijs en of we de kamer mogen zien. Dan na een paar dingen gezien te hebben weten we een beetje wat we kunnen krijgen voor het geld en gaan we terug naar de beste keuze en daar slapen. Qua eten probeer ik zoveel mogelijk de lonely planet en tripadvisor te volgen. Dit pakt tot nu toe eigenlijk altijd goed uit. Maar bijvoorbeeld in Vietnam hebben we al gehoord en gelezen dat het straateten super goedkoop en lekker is en waarschijnlijk gaan we daar dus vooral op straat eten. Verder ontmoet je eigenlijk elke dag wel mensen. De meeste nationaliteiten zijn Duitsland, Amerika en Australie. Je hebt echt mensen die keihard voor het budget gaan, of het de uitdaging is of omdat ze echt heel weinig geld hebben is altijd de vraag. Maar het is altijd interessant om de verhalen te horen van die mensen. Het onderwerp waar je over praat is heel vaak reizen, ik ben nog niemand tegen gekomen die ook met mij een gesprek over voetbal kon hebben, helaas. Wel zijn het bijna altijd aardige mensen waar je vaak gewoon een leuk gesprek mee kan hebben. Boodschappen doe je hier alleen maar in kleine buurtsupermarkten, want ze hebben niks anders in Laos. Maar in Thailand had je bijvoorbeeld overal 7-11, wat eigenlijk wel een stuk fijner was. Ben benieuwd naar Vietnam.
Morgen dus de bus naar Dien Bien Phu en dan direct door naar Sapa in het noorden. Ik vond Laos een erg mooi land, maar deze twee weken waren eigenlijk wel voldoende in het noorden. Mocht je langer in Laos willen blijven dan is er natuurlijk ook nog genoeg te doen in het midden en het zuiden. Maar dat is misschien voor een andere keer.

• 19 Februari 2014 - 10:26

Marcel:

Leest leuk Chiel. Ik heb er een goed beeld bij. Kijk je wel uit met eten op straat. In India wordt het afgeraden en heb ik het nooit gedaan. Je blijft ook wel aardig in conditie zo te lezen.
    Liefs Papa