De hoofdstad en het wereldwonder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Machiel Ln - WaarBenJij.nu De hoofdstad en het wereldwonder - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Machiel Ln - WaarBenJij.nu

De hoofdstad en het wereldwonder

Door: Machiel

Blijf op de hoogte en volg Machiel

06 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

De treinreis van 10 uur vanuit Sapa naar Hanoi leek slecht te beginnen. Waar wij een ticket voor een softseat wilden kopen bleken deze al uitverkocht te zijn en waren wij dus genoodzaakt een hardseat te kopen. Je moet het maar eens googlen, een hout bankje gewoon. 10 uur daarop zitten leek een echte onderneming te worden, maar eigenlijk viel het allemaal heel erg mee. Ten eerste heb je wel heel veel beenruimte, wat ik veel belangrijker vind dan een lekkere stoel, en daarnaast zit je ook echt tussen de lokale mensen, wat ook wel wat heeft. Vooral het feit dat wij waarschijnlijk de beste lokale mensen uit de hele trein tegenover ons hadden. Toen ze kwamen zitten begon het al; het bier kwam uit de tas. Ze vonden ons wel interessant en besloten ons toen ook maar bier te geven, om 11 uur in de ochtend. Daarna kwamen ze met zakken met kilo's zonnebloempitten waar ze ons mee vol stopten. Ze spraken geen woord Engels dus een gesprek zat er niet in. Maar wel een hele lunch. Want met de pitten was het nog lang niet klaar. Daarna kwam er nog rijst met pinda's en kruiden, worst, vlees, fruit, kip, noten nog meer vlees en andere dingen uit de tas. Een heerlijke lokale lunch en dat allemaal gewoon aangeboden door deze hele aardige vrolijke Vietnamezen. Uiteindelijk is de 10 uur ook zo voorbij gevlogen en kwamen wij aan in de hoofdstad. Een hotel vinden was lastiger dan gedacht, veel hotels zaten vol of waren heel duur. Uiteindelijk kwamen wij aan bij een erg mooi hotel die boven onze prijsklasse leek te zijn. We kregen echter een fikse korting en zijn hier dan ook uiteindelijk 4 nachten gebleven.

De stad Hanoi kan ik kort over zijn. Wij verbleven in het oude centrum, zoals de meeste toeristen, en deze was erg druk en choatisch. Verder heb je een paar mooie meren in Hanoi en is het eten lekker. Je hebt namelijk gewoon overal eten op straat, waar ze op straat koken en je dan kan plaatsnemen op een plastic stoeltje met een plastic tafel. Voor een klein bedrag heb je dan vaak al een grote lekkere maaltijd. Daarnaast heb je een paar leuke musea (de gevangenis, legermusuem, ho chi minh mausoleum) die wel het bekijken waard zijn en kan je ook overal het dagelijks gebrouwde bier 'Bia Hoi' voor heel goedkoop drinken. Maar verder heeft de stad niet bijzonder veel te bieden. Vanwege het feit dat Ayanna op 1 maart kwam zijn we iets langer gebleven dan we normaal er zouden zijn, maar het was ook geen straf. We hebben vooral gewoon een beetje rond gedwaald, een beetje geshopt, Nicky heeft een motor gekocht om daar de rest van Vietnam mee de reizen, en lekker gegeten. Op 3 maart ben ik toen met Ayanna richting Cat Ba gegaan om Halong Bay te gaan bekijken.

Cat Ba is een eiland vlak voor de kust van Vietnam. Van hieruit kan je een boot nemen om Halong Bay te bekijken en verder kan je ook vanaf het eiland al delen van Halong Bay zien. Om er te komen gingen we met de bus-bus-boot-bus en het duurde 5 uurtjes. Daar aangekomen merk je aan alles dat het echt laagseizoen was. De hotels staan te dringen om je binnen te halen, veel hotels zijn gesloten en de prijzen zijn heel laag. 1 hoteleigenaar vertelde dat de prijzen in het hoogseizoen soms wel 5 keer zo hoog zijn als nu. In ieder geval hebben wij dus ook een mooie kamer genomen met balkon en uitzicht op de baai. De eerste dag was niet een hele mooie dag en het was dan ook een goede beslissing om de toer pas op de tweede dag te gaan doen. De eerste dag hebben wij eerst bij geslapen en ontbeten, om daarna aan het begin van de middag naar Canon Fort te lopen. Dit fort is gebouwd voor de oorlog om het eiland te verdedigen. Wij hadden ook gelezen dat je daar het mooiste uitzicht had van heel Cat Ba, maar door de mist konden wij nog geen 10 meter zien, helaas. Voor de volgende dag hadden wij een boottoer geboekt waarbij je Lan Ha Bay ging bekijken, dan ging Kayakken door Halong Bay, nog ging lunchen en nog wat ging varen door de baai. De toer was erg geslaagd. Het is echt schitterend om doorheen te varen en vooral het kayakken was geweldig. Je kan heen kayakken waar je wilde en wij zijn uiteindelijk ergens tussen de rotsen bij een soort prive meer gekomen. Hiervoor moest je ook een donkere nauwe grot door en binnenin was het doodstil, echt genieten. Na Cat Ba gaan wij nu door naar Ninh Binh om naar het schijnt 'Halong Bay' op land te bekijken.

• 06 Maart 2014 - 15:17

Liesbeth:

Leuk verslag Chiel en mooi hoe je de gastvrijheid van de Vietnamezen beschrijft. Ik hoop dat je snel wat foto's bij het verslag kan plaatsen. Wat heerlijk voor je dat Ayanna nu ook mee reist. Veel plezier in Ninh Binh. Dag schatje, dikke kus xx

• 06 Maart 2014 - 21:47

Marcel: